2D Portret

REFLECTIE EINDWERK:

Ik ben gegroeid in mijn talent in ideeen bedenken. Zeker voor bijvoorbeeld mijn eindwerk. Ik wilde eerst iets doen met aquarel, wat ik al veel vaker heb gedaan, maar dit was de eerste keer dat ik echt dacht bij mezelf dat ik iets nieuws en origineels wilde bedenken. Dus ik begon met een andere ondergrond, en toen ik bedacht dat ik op deze ondergrond geen aquarel kon gebruiken, ben ik maar opzoek gegaan naar een ander materiaal. Ik ben ook gegroeid in het tekenen van gezichtsverhoudingen. IK vond dit vorige jaren heel vervelend, en nu nog steeds wel, maar ik ben er wel beter in geworden, en ik let er nu ook veel meer op als ik iets zelf wil maken. Ik wil me wel nog graag ontwikkelen in het realistisch tekenen van gezichten, maar ook andere dingen. Een andere reden waarom ik was gestopt met aquarel en ander materiaal was omdat ik nooit tevreden was met het resultaat als ik iets realistisch wilde schilderen of tekenen, en ik loop hier al een paar jaar tegen aan. Ik wil ook ervoor zorgen dat ik mijn werken niet meer met die van anderen vergelijk. Ik heb gemerkt dat je in de bovenbouw meer vrijheid krijgt is je projecten, en dus is het een stuk minder logisch om jouw project met dat van een ander te vergelijken als je allebei iets heel anders maakt. Ik vind wel een paar mooie punten in mijn eindwerk zitten. Ik heb gelet op verhoudingen. De neus tussen de ogen, en dan de mondhoeken, die iets verder gaan dan je ogen. Ik vind het effect ook goed gelukt. Ik dacht niet dat het er zo uit zou komen. Ik vind het alleen niet echt heel erg lijken. Op een gegeven moment ben ik gestopt met kijken in de spiegel, en daardoor ben ik denk ik iets minder aandacht gaan betsteden aan of het wel echt op mij is gaan lijken. Het stuk plastic is ook een beetje gebogen, omdat ik het niet precies op de goede plek heb geboord, dus aan de ene kant is de schaduw duidelijker dan aan de andere kant. Ik heb mezelf afgebeeld alsof ik een beetje glitch, omdat ik me soms ook zo voel. Ik voel me soms alsof ik dingen hoor, zie of voel die andere mensen niet doen, en meestal is dit ook onnodig. Zeker de gevoelens en gedachten. Ik merkte dat ik me aan het begin van het jaar me niet echt op mijn plek voelde, en dat heb ik nu soms ook nog wel eens, omdat ik bijna niemand van HAVO kende. Dan ben je wel een soort van glitch in het systeem :´)

EINDWERK

Dit is het eindwerk van 2D portret. Ik ben een hele andere kant op gegaan dan wat ik eigenlijk wilde, want ik vond mijn eerste idee niet heel origineel, en dus wilde ik wat anders doen. Dit vond ik veel leuker dan waterverf, want het is niet iets wat ik normaal doe, en ik vind het materiaal, verfstif, een heet fijn materiaal om mee te tekenen. Ik heb het op een stuk hout gemaakt met een beetje ruimte tussen de stukken, zodat je een soort van schaduw van het portret op het hout ziet. Ik heb het zo getekend dat het lijkt alsof het protret glitcht.

LAATSTE STUDIES

Dit zijn de laatste studies voor mijn eindproduct. De ene is nog gemaakt met aquarelverf, en de ander is gemaakt met inkt. Mijn eindproduct gaat er wel heel anders uitzien dan dit.

ONDERZOEK PORTRET

Het portret rechts is een zelfportret geschilderd door Rembrandt van Rijn, en de linker is het Meisje met de Parel door Johannes Vermeer. Deze twee portretten lijken in voorstelling redelijk op elkaar. Bij beide ze je alleen het hoofd en de schouders, en ze hebben allebei een liefelijke gezichtsuitdrukking. Allebei hebben een zelfde soort achtergrond, en hebben geen attributen. De houding is wel anders. Het meisje kijkt over haar schouder naar de ´camera´ en Rembrandt kijkt recht vooruit. Qua vormgeving zijn er wat meer verschillen. Vermeer heeft lichtere kleuren gebruikt voor zijn schilderij, terwijl Rembrandt meer bruinachtige donkere kleuren gebruikte. De lichtval komt bij het meisje ook van links, en bij Rembrandt van boven. De manier waarop het geschlderd is, is bij allebei wel een beetje hetzelfde. Niet hee verfijnd, maar toch heel realistisch. De functie van deze schilderijen was in de tijd dat ze waren geschilderd meestal om een persoon weer te geven, niet om een boodschap over te brengen, dus dat er gewoon olieverf werdt gebruikt, en dat de mensen op de schilderijen niet heel veel deden, past hier wel bij.

Ik wil mijn eigen zelfportret ook een beetje op deze maniet gaan maken, alleen dan iets meer expressief, en met meer materialen dan alleen verf. Ik vind het mooi aan deze schilderijen hoe, als je goed kijkt, kan zien dat het niet heel verfijnd geschilderd is, en dat wil ik ook doen.

Ik wil het een beetje doen als hierboven. Ik wil een redelijk realistisch portret maken, waarbij ik een beetje laat zien hoe het in ijn hoofd gaat. Daar gaat het altijd heel rommelig, en daar past zo´n expressief portret wel bij. Het wordt niet heel groot. Ik denk A4 of A5, en op papier.

Zelfportret aquarel vrij
Zelfportret aquarel linkerhand
Zelfportret aquarel abstract
Zelfportret aquarel twee handen
Zelfportret houtskool veegerig
Zelfportret houtskool emotie
Zelfportret houtskool abstract
Zelfportret houtskool half abstract
Zelfportret in 2 kleuren. Blauw en roze
Schets zelfportret met potlood
Zelfportret 1 minuut met potlood
Zelfportret 30 seconden met potlood
Zelfportret abstract met potlood en kleurpotlood
Zelfportret ogen dicht met potlood
Zelfportret arceren met potlood
Zelfportret met links (ik ben rechts) met potlood