Kunst Richting

EINDWERK

Ik ben een hele andere kant op gegaan met mijn eindwerk. In plaats van een jurk te maken uit een verhaal ben ik gaan werken aan een kledingstuk met een ander idee bij het woord ”zelf”. Dit werk gaat over gevoel, en wat mensen mee kunnen nemen in hun leven zonder dat anderen dat zomaar kunnen zien.

Eindwerk op de expo

ZELF

Er was eens een meisje. Zij was het enige kind van een rijke man, die wilde dat zij later zijn bedrijfje zou overnemen, en geld zou verdienen voor de familie. Eerst vond het meisje het een heel leuk idee, omdat haar vader alleen de mooie, leuke dingen van het werk liet zien. Maar nu het steeds dichterbij komt krijgt ze veel meer nare dingen te zien die bij het werk horen. Het is heel erg vermoeiend werk, en er ligt steeds meer druk op haar.

Dit is een beetje gebaseerd op hoe ik me ook heel erg lang voelde, omdat mensen altijd zeiden dat ik super slim was, en makkelijk bijvoorbeeld VWO kon doen. Maar toen ik uiteindelijk bij VWO was, lukte het niet. Ik ging niet over en het voelde heel erg alsof ik mensen had teleurgesteld. Ik moet mezelf nog steeds aanleren om me niet veel aan te trekken van mensen of bepaalde verwachtingen.

Pipilotti Rist – Karen Lynch – Tanya Schultz

Links: Vivienne Westwood – Midden links: Iris van Herpen – Midden rechts: Viktor & Rolf – Rechts: Lord of the Rings

Het medium wat ik ga gebruiken is stof. Ik weet nog niet precies wat voor stof, maar ik weet wel dat ik een kledingstuk wil ontwerpen en maken. Dat wil ik omdat ik daar een paar keer dingen mee heb geprobeerd, en ik vond het jammer dat ik er niet mee verder kon, en in de derde deden we ook een opdracht over mode. Die hebben we nooit afgemaakt, en dat vond ik jammer. Ik wil ook graag proberen met andere materialen om er misschien een soort accessoire of juweel van te maken.

Dit is een beetje de inspiratie die ik heb voor wat ik wil gaan doen. Er komt ook een uit Lord of the Rings. Het is de kleding van één van de elven.

Ik heb geen idee wat ik het project zou noemen. Ik zou daar over moeten nadenken terwijl ik er mee bezig ben.

Mijn idee was dat ik heel erg veel verhalen bedenk in mijn eigen hoofd, die nooit echt kunnen gebeuren. Ik wil één of twee stukken daaruit halen, dus een kledingstuk en misschien een sieraad, en dat echt maken. Dat is ook de motivatie die ik heb om zoiets te maken, want ik wil soms heel erg graag even ergens anders zijn dan hier, en met zo’n stuk zou ik dat toch een heel klein beetje kunnen.

Ik wil eerst een beetje dingen uitproberen met verschillende stoffen, en dan kijken wat er het beste bij zou passen. Ik neem denk ik een paar kledingstukken mee naar de les. Als ik weel wat voor stof ik wil gebruiken, dan ga ik op basis daarvan schetsen maken die realistisch zijn, en die ook echt werken. Dan wil ik het proberen op een paspop, en uiteindelijk gaan naaien.

Ik heb nog geen echte schetsen.

TERUGKIJK

  1. Deze opdracht is misschien wel de leukste die ik ooit heb gedaan. We deden hem in de tweede klas, en we moesten een abstract huis ontwerpen en maken van golfkarton. Ik deed het met Eva. We hadden heel veel ideeën, en het was er heel goed uitgekomen. We hadden ook super veel lol met dingen bedenken die we konden toevoegen, en andere mensen vonden het gebouw ook heel mooi.

Deze opdracht kwam uit de tweede klas. Het was een kleinere opdracht, maar ik vond hem heel leuk om te maken. Ik vond ook dat de tekening er goed uitzag. We moesten een stuk maken met alle vier de seizoenen, en mochten zelf weten hoe dat eruit kwam te zien. Dit was de mijne.

2. Het materiaal wat ik fijn vond, waren bijvoorbeeld stof. De opdracht uit de derde waarbij we een kledingstuk moesten maken was best leuk, maar ik en Eva konden hem door corona niet afmaken. Maar ik weet nog dat ik naaien leuk vond, en dat ik het ontwerpen ook echt een leuk stuk vond. Het golfkarton was ook leuk omdat je er allerlei vormen mee kon maken. Dingen als verf, die we vaker gebruikte waren leuk om mee te werken, maar op een gegeven moment was ik toch wel toe aan iets nieuws.

3. Deze opdracht komt uit de derde klas. We moesten een verboden boek maken, en ik wist helemaal niks te bedenken. Ik ben altijd al redelijk lang bezig met LGBTQ+ en mijn eigen identiteit daarin, en zo kwam ik op het idee om een boek te maken wat daarover lijkt te gaan, omdat homoseksueel zijn nog steeds illegaal is in meer dan zeventig landen.

4. Ik had heel graag door willen gaan met het kledingstuk ontwerpen in de derde klas. Maar dan niet het zeefdrukken, maar vooral het ontwerpen. Ik had meer kunnen ontwerpen en expirimenteren met stof, en ik merkte dat ik het schetsen en bedenken van kledingstukken veel lol had, ook met andere mensen. Met het resultaat waren we niet heel erg tevreden, omdat we het nooit hebben kunnen afmaken, maar ik wilde er wel heel graag van leren, en meer maken. Ik vond de opdracht over het algemeen uitdagend maar ook echt wel leuk.

5. Deze jaren heb ik veel kennis opgedaan waar ik super dankbaar voor ben. Ik heb bijvoorbeeld geleert om niet te denken in beperkingen, maar juist in wat wel of misschien kan, en dat dan te gaan uitproberen. Ik heb ook geleerd wat voor kunst mij aanspreekt, wat vooral oudere kunst is. Hoe ik dat moet maken heb ik begrijpelijk niet geleerd, want daar heb ik nog jaren oefening voor nodig. Ik kan niet echt specifiek dingen opnoemen, omdat het heel veel was, en ik weet ook niet alles meer. Ik vond het vooral allemaal heel leuk.

6. Deze jaren heb ik kennis gemaakt met bepaalde soorten kunst. Met grafimedia heb ik grafische kunst leren kennen. Met de kunstvakken de beeldende kunst, en met de school zelf film en theater. Ik heb veel verschillen tussen de kunststromingen meegekregen, en ook verschillende technieken, voor bijvoorbeeld perspectief tekenen in een schilderij, of tekenen op schaal in de eerste klas. In de latere jaren ging het meer om schilder- en tekentechnieken, en de verschillende materialen bij AD3D.

ALGEMENE VRAGEN

  1. Ik probeer thuis vast een paar schetsjes te maken van bepaalde dingen als jurken die mij mooi lijken, en ik ben gewoon een beetje aan het proberen.
  2. Uitproberen met stof heeft voor 3D mijn voorkeur, en voor 2D iets met een collage-achtige stijl, en met verf en inkt gemixt misschien.
  3. Ik wil heel graag iets uitproberen met kledingstukken en stof, want dat heb ik lang niet gedaan, want vorig jaar konden we die opdracht ook niet afmaken.
  4. Dingen die mij bezighouden zijn dingen die in mijn eigen hoofd gebeuren. Ik bedenk heel erg veel eigen verhalen en scenario’s in mijn hoofd, en daar ben ik best vaak mee bezig.
  5. Sprookjes en fantasie verhalen inspireren mij heel erg. Ik vind dat soort werelden heel erg mooi, en het feit dat je alles kan bedenken wat je wilt, vind ik een hele fijne, leuke gedachte.

PRESENTATIE FILMPJE

https://youtu.be/8o_zJ_9wpUg

PROEFJES & EINDWERK

Mijn onderzoeksvraag was ‘Wat zien andere mensen in hun hoofd als je vraagt hoe ze chaos zien?’, en ik heb een paar mensen het laten tekenen, ik heb het gezocht op het internet en ik heb het zelf een aantal keer op papier gezet.

Ik begon met chaos tekenen en schilderen zoals ik het zag, en vanaf daar wist ik niet heel erg goed meer wat ik ermee kon doen. Met wat hulp van de lerares ben ik op mijn onderzoeksvraag gekomen, waarna ik aan andere mensen ben gaan vragen om chaos voor mij te tekenen. Ik heb het ook op het internet gezocht. Deze foto’s zijn wat daar uit is gekomen.

De verschillende materialen die gebruikt zijn, lag heel erg aan wat er beschikbaar was. Thuis, en in de pauzes waren er minder materialen die ik mensen kon laten gebruiken dan tijdens de kunstles. Ik heb zelf vooral verf gebruik, en een keer krijt. De anderen hebben vooral pen en potlood gebruikt, en een iemand heeft een correctiepen gebruikt. Het was jammer dat de meeste mensen niet zo veel materialen konden gebruiken. Dan was het wel iets uitgebreider geweest. Maar de materialen die wel zijn gebruikt, waren wel makkelijk om mee te werken.

Mijn onderzoeksvraag was dus ‘Wat zien andere mensen in hun hoofd als je vraagt hoe ze chaos zien?’. Hiermee wilde ik een beetje zien hoe het per persoon kan verschillen. Ik heb hem beantwoord door het aan mezelf, aan anderen en aan het internet te vragen. Een diepere gedachte was een beetje dat ik best wel ben geïnteresseerd in wat er in het hoofd van andere mensen omgaat, en dat dat ook per persoon verschilt. Dat is vandaag de dag toch iets minder gewaardeerd. Elk kind wordt nu geleerd dat ze het beste op één bepaalde manier kunnen denken, anders dan worden dingen als school en werk heel erg lastig. Maar niemand zit hetzelfde in elkaar, en daar wordt tegenwoordig niet heel veel begrip voor getoond in de maatschappij.

Ik had moeite met vooruit komen, vooral nadat een van de leraressen uitlegde dat je een vraagstuk moest beantwoorden. Daarna heeft de andere lerares me heel erg geholpen met het bedenken van een vraag. Daarna heb ik niet heel erg veel feedback meer gekregen.

Ik heb in het hele proces niet nagedacht over wie mij heeft geïnspireerd, ook omdat dat niet echt was gevraagd, maar dit is wel een soort kunst, waarbij ik meteen dacht aan chaos.

Hoe ik zelf chaos zie.
Hoe andere mensen chaos zien.
Wat het internet geeft als je chaos intypt.

ONDERZOEK EN FOTOREEKS:

Dit is het eindwerk wat uit mijn onderzoek is gekomen. Ik ben uitgekomen op chaos, en ik wilde dat doen met de situatie in de wereld. De hele wereld is chaos, en er zijn allerlei verschillende mensen, en die lopen allemaal door elkaar heen. Op de fotoreeks is er ook veel chaos, en daar ben ik mee verder gegaan. Ik vind chaos best wel leuk, en daarmee kon ik op heel veel manieren verder. Ik had besloten om verder te gaan met de chaos is de wereld, omdat ik dat wel heel interessant vind. Dus de chaos in sociologie. Ik heb stift, potlood en pastelkrijt gebruikt, omdat die hele felle kleuren kunnen hebben, en dat is ook hoe het meest van de wereld is. Heel verschillend en kleurrijk. Het onderwerp van mijn werk is chaos, een woord wat ik nu al veel te vaak heb gebruikt.

De opdracht was om een fotogallerij te maken, dus ik had bedacht om foto’s te maken van elke muur in de school met dit soort afbeeldingen erop. Ik heb dit laten zien aan een groepje klasgenoten, en ik heb verteld wat ik heb gefotografeerd, en waarom. Ik heb het gedaan omdat ik het mooi vind aan deze school dat ze de muren niet gewoon wit of maar 1 kleur laten, maar het echt willen versieren. Mensen kwamen met suggesties over waarom iemand dit zou kunnen fotograferen. Bijvoorbeeld dat je het juist niet mooi vindt, en dat je het laat zien zodat mensen weten wat ze niet moeten doen bij jou, en dat jij dat niet leuk vindt. Of dat er nergens mensen op staan, en dat ik het daarom in een reeks deed, maar dat is een beetje onwaarschijnlijk. Je kan ook patronen op een bepaalde plek bestuderen, of je bent geintresseerd in de kleuren. Je kan ook houden van het kleurcontrast, en hoe er steeds dezelfde kleuren terugkomen. Of je houdt gewoon van chaos 🙂

ETS EINDWERK

Dit is mijn eindwerk.

Ets vervreemding.

Schets eindwerk ets.

Ets vrij

Pentekeningen

10 schetsen vervreemding

Dit is een opservatie en mapping van waar het Museumpark in Rotterdam voor wordt gebruikt. Het heet het Museumpark omdat het omringt is met musea, en het wordt vooral gebruikt voor recreatie zoals picknicken als het lekker weer is.