AD2D

FRAGMENTATIE:

TWEEDE BOEK:

Mijn idee voor het tweede, en laatste boek was om het te maken alsof het gaat over de LGBTQ+ gemeenschap. Het boek beschrijft het als iets goeds, en in sommige landen is dat OK, maar in andere landen die streng christelijk zijn, zoals Polen kan het boek verboden zijn. In de christelijke gemeenschap wordt homoseksualiteit gezien als een zonde, dus dan kan het verboden zijn om te lezen over dit als het wordt beschreven als goed. Aan de binnenkant zijn bepaalde woorden onleesbaar gemaakt, zodat het lijkt alsof de mensen niet willen dat je het leest.

EERSTE BOEK + VOORONDERZOEK:

Voor we begonnen met het uiteindelijke project, waarin we een boek ‘verboden’ moeten make, gebruikte we eerst een ander boek om allerlei dingen op uit te proberen. Ik wist eerst niet echt waar ik moest beginnen, dus begon ik met het kleuren van de pagina’s aan de zijkant van het boek. Daarna probeerde ik het boek ‘verboden’ te laten lijken door woorden en het gezicht van de schrijver te censureren met inkt, en op sommige bladzijden dingen te schrijven door de tekst heen.

De boeken hierboven zijn voorbeelden van (op veel plekken) verboden boeken.

Het boek To Kill a Mockingbird is verboden op veel Britse scholen, omdat er in het boek veel wordt gepraat over verkrachting.

Het boek Looking For Alaska is verboden in veel scholen in de Verenigde Staten, omdat er volgens het bestuur van die scholen veel te duidelijk en gedetailleerd wordt gepraat over bijvoorbeeld seks.

Mein Kampf is verboden in Nederland, omdat het is geschreven door Adolf Hitler. Het boek beschrijft zijn gedachten en waarom hij gelijk zou hebben, dus het zou kunnen dat als mensen het lezen, ze bijvoorbeeld ook joden gaan haten en meegaan in zijn ideeën.

FOTOGRAFIE

Voor de opdracht fotografie, gingen we een foto analoog bewerken, en het zo een andere betekenis geven. Eerst begonnen we met gifjes. Met de app Giphy gingen we gifjes maken van foto’s. Daarna gingen we verder met proefjes, dus gewoon ergens een foto vandaan halen, en kijken wat je ermee kon. Een beetje technieken die je misschien wilde gebruiken uitproberen. Daarna kwamen we bij de hoofdopdracht. Een fysieke foto bewerken. Hier kan je zien wat ik heb gemaakt. Ik heb bij deze foto verschillende delen weggesneden, en er met stift iets anders in getekend, om het zo een beetje een pop art-achtige look te geven. Ik vond de opdracht zelf heel leuk, omdat we analoog gingen ‘fotoshoppen’ en dat doe je normaal op de computer. Analoog foto’s bewerken vind ik fijner, omdat je eigelijk meer kan, en je foto’s overal vandaan kan halen.

Dit zijn mijn GIFjes

Een naam voor mijn colletie zou zijn:

100 in 1

Want mijn collectie bestaat uit kleding die is gemaakt van verschillende stukken stof uit oude kleding.

FAST FASHION

Dit project gaat over Fast Fashion. Fast Fashion is bedoeld om mensen snel en goedkoop van kleding te voorzien, maar het is vaak niet van goede kwaliteit, of het is gemaakt door mensen in hele slechte werkomstandigheden. Ketens als H&M en C&A zijn Fast Fashion ketens die veel van dit soort kleding produceren en verkopen.

Dit zijn afbeeldingen van collecties van designers die deze collectie maakten met als idee dat het tegen Fast Fashion is.

Viktor&Rolf – Jenna Young – Vivien Westwood

De jas, gemaakt door Viktor&Rolf, is gemaakt met duurzame materialen. Er staat ook heel groot en brutaal ‘NO’ op, met het idee dat je nee zegt tegen Fast Fashion.

Het gewoven jurkje, gemaakt door Jenna Young, is gemaakt is gewoven met plastic tasjes. Ook heeft ze expres het standaard kleurenpallet van McDonalds genomen, en dit alles om licht te schijnen op hoeveel kleding en andere spullen wij weggooien, en om mensen aan te moedigen 2 keer te denken voordat ze iets kopen.

De collectie op het derde plaatje is gemaakt door Vivien Westwood. Zij wil met deze collectie laten zien, dat als iedereen aan Fast Fashion doet, we allemaal op elkaar gaan lijken. Als ze op straat loopt vindt ze dat iedereen er hetzelfde uitziet. Dat wil ze aankaarten.

Mijn idee is om een collectie te maken met gewoven kleding. Het wordt gewoven met oude lappen stof (kan van kleding maar het kan ook restmateriaal uit bijv. kledingfabrieken zijn). Dit is een beetje hoe ik wil dat mijn collectie eruit komt te zien:

Dit is de aangepaste versie van mijn elastiekje. Ik heb geprobeerd een soort van water achtige uitstraling te creëren. Ik hoop dat het een beetje goed gelukt is :’)

STOFUITDRUKKINGEN

We moesten in deze les voor AD2D rubbings tekenen. Dit hield in dat we eerst met potlood of houtskool en papier rond de school gingen om bepaalde (stof) structuren te vinden. Dan legde we ons papier er overheen, en gingen we met houtskool of potlood er overheen zodat je een textuur of vorm kon zien. Daarna moesten we het gaan natekenen met houtskool, potlood of andere materialen.

Dit was een rooster bij de fietsenstalling. Ik vond deze vorm heel mooi, en de structuur kwam er goed uit.

Links = nagetekend Rechts = echt

Links = nagetekend Rechts = echt

Dit is een verwarming. Ik vond niet dat dit natekenen goed gelukt was omdat ik de lichte stukken in de vorm en structuur niet wit had gelaten.

Links = nagetekend Rechts = echt

Dit is een plakband rolletje uit mijn etui. Ik probeerde eerst de neppe te maken met potlood, maar merkte dat het niet echt er op ging lijken, dus had ik daarna weer houtskool gebruikt. Dit is eigenlijk een hele simpele vorm.

Links = nagetekend Rechts = echt

Dit komt van het droogrek voor schilderijen, uit C21. Het heeft een vierkante vorm en het was best lastig om deze structuur over te trekken zonder mijn papier te breken! De ijzeren draadjes waren namelijk heel dun.

Links = nagetekend Rechts = echt

Dit was een blaadje. Ik vind deze ook niet zo goed gelukt, want de nagetekende lijk super strak, terwijl de lijntjes van de echte heel bobbelig zijn. Deze vorm en structuur zijn dus best lastig na te tekenen.