SE1

ONDERZOEK

Eerste proeven met verf:

Waar ik verder mee ben gegaan is het woord schuilobject en diepte. Bij schuilobject past ook camouflage.

SCHUILEN

Schuilen voor iets (Gevaar, storm, regen).

Camouflage

Het thema wat ik uiteindelijk heb gekozen is camouflage. Specifieker hoe je je camoufleert in en/of voor de maatschappij. Iedereen doet dat wel, en daarom vind ik het ook interessant om er iets over te maken.

CAMOUFLAGE

Letterlijke betekenis Google

Camouflage, also called cryptic coloration, is a defense or tactic that organisms use to disguise their appearance, usually to blend in with their surroundings. Organisms use camouflage to mask their location, identity, and movement. This allows prey to avoid predators, and for predators to sneak up on prey.19 mei 2022

In kunst

In natuur

ONDERZOEKSVRAAG

Met camoufleren voor de maatschappij probeer ik vooral het contrast te laten zien van hoe je met mensen bent die je nog nooit of maar een paar keer hebt ontmoet versus hoe je bent met mensen die je al een lange tijd kent en waar je je comfortabel bij voelt. Dat stuk wil ik uitbeelden in een kunstwerk.

Op wat voor manier kan ik camouflage in de maatschappij uitbeelden in een kunstwerk?

CAMOUFLEREN IN DE MAATSCHAPPIJ

https://thriveglobal.com/stories/3-telltale-signs-you-are-pretending-to-be-something-you-are-not/

Proberen iemand te zijn die je niet bent, en je daardoor niet comfortabel voelen.

Dissociatieve stoornis

Een stoornis waardoor je bepaalde functies zoals geheugen en identiteit niet meer goed werken (veroorzaakt door dingen als PTSS).

Mensen proberen te vriend te houden, en steeds proberen anderen blij te houden, waardoor je dingen wel of juist niet gaat doen door de angst dat mensen je niet leuk vinden.

Het hele punt van jezelf camoufleren in de maatschappij is dus meestal zodat mensen je eerder leuk of aardig vinden. Ook om afwijzing te voorkomen.

VOORBEELD

https://www.tenthaus.no/activities/the-camouflage-society-we-who-can-transform/

Deze mensen onderzocht de letterlijke en figuurlijke betekenis van camouflage, en hoe dat in de samenleving in Noorwegen te zien is.

PROCESBESCHRIJVING

  1. Ik heb het thema wat ik heb gekozen is schuilobject. Dit heb ik via het idee schuilen, gebracht naar camouflage.

2. Hoe ik dat nu wil gaan doen is door middel van een schilderij met twee stukken. Een achtergrond en het tweede stuk wat precies lijkt op de achtergrond. Maar het tweede stuk heeft ook een achterkant, wat er weer heel anders uitziet. De achtergrond symboliseert de maatschappij en de voorkant van het tweede stuk is hoe je je camoufleert voor die maatschappij. De achterkant van het tweede stuk laat zien hoe je dan bent als je alleen bent, of als je met mensen bent die je al heel lang en goed kent. Hiermee wil ik uitbeelden dat mensen aan de buitenkant een hele andere persoonlijkheid kunnen hebben dan als je die persoon echt kent.

3a. In de voorstelling van het kunstwerk is het belangrijk dat je duidelijk twee kanten hebt, en alle twee ook kan bekijken. Dat is belangrijk, want het symboliseert eigenlijk de twee of meerdere kanten die iedereen heeft.

3b. Wat belangrijk is aan het beeld is dat de achtergrond en de voorgrond van voren heel goed moeten matchen. Misschien niet helemaal perfect, want zelfs als je gewoon op straat loopt is iedereen niet precies hetzelfde, maar ze zijn niet allemaal helemaal verschillend. Aan de achterkant van het voorstuk moet er iets staan wat er echt anders uitziet dat de achtergrond, dus een ander design of afbeelding en andere keuren. Zo kan je het verschil nog duidelijker zien.

3c. Het materiaal wat ik wil gebruiken is verf en misschien ander materiaal op een 2D manier. Dat wil ik doen omdat je met verf heel veel verschillende kleuren en ook designs kan maken, en je kan ze ook zelf bedenken. Je hoeft het niet te kiezen omdat het materiaal zelf er al op een bepaalde manier uitziet, of al een bepaalde kleur heeft.

Dit is zijn proefjes die ik heb gedaan.

Ook ben ik geïnspireerd door twee kunstenaars die heel mooi en gedetailleerd kunnen schilderen.

Lui Bolin en Cecilia Paredes

Deze kunstenaars vind ik heel goed passen bij mijn onderwerp, en hun manier van werken lijkt me een hele toffe en interessante manier om mee te werken. Ik ga het niet doen met echte mensen, maar wel een beetje hetzelfde met een schilderij.

Tijdens het maken van proefjes kwam ik op het design van bomen. Ik kwam hier op omdat ik al vaker heb gehoord dat mensen de maatschappij beschrijven als een soort van oerwoud waar je jezelf doorheen moet navigeren en je plekje moet vinden. Dat vond ik een mooi uitgangspunt, daarom heb ik voor dit design gekozen.

Wat ik eerst deed was het design uitproberen op gewoon papier met acrylverf. Dat zie je hier onder.

Het uiteindelijke design is het design waar ik in de lessen me verder ben gegaan, wat hier onder staat. Dit is geschilderd met acrylverf op twee stukken hout. Wat ik uiteindelijk wil gaan doen, is deze twee stukken op een manier tegenover elkaar zetten. Ik wil ervoor zorgen dat je het rode deel eerst niet kan zien, totdat je zelf iets weghaalt of schuift. Hoe ik dat precies wil gaan doen weet ik nog niet precies.

Uiteindelijk ben ik aan het einde op deze twee designs uitgekomen. Deze ga ik aan elkaar plakken, zodat er twee kanten zijn van ongeveer hetzelfde schilderij, en je kan dus alle twee de kanten bekijken. De witte figuren inde schilderijen symboliseren jij als individu (in het rode schilderij) en de andere mensen om je heen in het openbaar (in het blauwe schilderij).

EINDWERK

PROCESBESCHRIJVING DEEL 2

  1. Wat ik wilde bereiken aan het begin van deze periode was het uitbeelden van jezelf camoufleren in de maatschappij. Bij dat idee ben ik gebleven, en ik heb dat ook uitgebeeld in mijn eindwerk. Mijn denkstappen tijdens het hele proces waren redelijk in lijn met wat ik van tevoren had bedacht. Tijdens het proces zijn er heel wat ideeën gekomen en gegaan. Eén idee wat ik had meegenomen was het idee dat ik iets in het schilderij wilde hebben wat het individu moest voorstellen, en dat heb ik er ook in verwerkt.
  2. In de vormgeving hen ik een aantal dingen verandert. In het begin wilde ik een luikje maken, en dat heb ik veranderd naar één schilderij met twee kanten. Dit heb ik gedaan omdat het de inhoud nog steeds overbrengt en het is ook praktischer dan een luik boren in een schilderij. In het design heb ik besloten om voor beide kanten hetzelfde design, maar dan een andere kleur te kiezen. Dit omdat ik wel heb gezien dat mensen meestal niet extreem verschillen in hun natuur, maar dat de persoonlijkheden en sferen heel erg kunnen verschillen.